1/05/2008

Holländischer Geschichtsunterricht

Der englische Geschichtsunterricht schweigt sich bekanntlich über den deutschen Massenmord an den Juden aus, um "bei Muslimen keine antisemitischen Reaktionen hervorzurufen". Wie man in Holland damit umgeht, dass einige Schüler die Shoah am liebsten wiederholen würden, wird in Haaretz beschrieben: "For Dutch educators, Islamophobia can be a teaching aid for Holocaust studies".
The Yad Vashem Holocaust Martyrs' and Heroes' Remembrance Authority this week hosts a week-long seminar for 21 teachers, the first run by the museum for Dutch educators, with one day devoted to discussions about teaching Holland's Muslim minority about the Shoah.

When teaching Holocaust studies to Dutch Muslim teenagers in Amsterdam, Mustafa Daher says he first has to defuse his pupils' own hostility toward Jews and Israel.

"If I don't capture their interest, then I have done nothing. So I use the rising Islamophobia to help them connect to the persecution of the Jews," the seasoned educator says.

"For example, I tell them that when the Nazis suspected someone was Jewish, they would pull down his pants to see if he was circumcised. Then I remind my Muslim students they are also 'snipped.' So they, too, would've ended up in a concentration camp," says Daher.

Judith Whitlau, who teaches groups about the Holocaust at the Dutch Theater in Amsterdam, says she has to contend with another analogy.

"Some point to media reports from the occupied territories, and they want to know what exactly Israel itself is doing to internalize the Holocaust's lessons as it preaches others should do."

But not all the teachers in the group have Muslim students. Franca Verheijen teaches at an affluent school in Leiden, some 35 minutes by train from Amsterdam. There, drawing parallels between Islamophobia and anti-Semitism can be counterproductive.

"If I make this connection, some students usually reject the analogy, saying that unlike the Muslims, the Jews never engaged in terrorism," she says.

Der "Trick", der hier angewandt wird, ist nicht besser als die englische Variante: Die Behauptung, "Islamophobie" sei dasselbe wie Antisemitismus ist ebenso absurd, wie das Verschweigen der Shoah. In Holland findet eine Islamisierung des Geschichtsunterrichts statt: Vielleicht, so lehrt man in Holland, waren die Juden tatsächlich Opfer der Deutschen, aber das ändert nichts daran, dass die Muslime die heutigen Opfer seien. Diese Doktrin wird von den Schülern in Amsterdam dann auch besser verstanden, als von den Lehrern, die sich ihrer bedienen: Die antisemitische Wendung, die Juden seien die heutigen Nazis, ist nur konsequent.

Vermutlich wäre es am sinnvollsten, wenn man nicht die Lehrer auf ein Yad-Vashem-Seminar schicken würde, sondern bestimmte Schüler. Die Jugendlichen in Leiden scheinen sehr genau zu wissen, was für ein Scheiss ihnen in der Schule beigebracht werden soll. Wenn man ihnen erklärt, wie sie die Lügen ihrer Lehrer etwas besser widerlegen können, dürfte das weitaus erfolgreicher sein, als Leute in Israel auszubilden, die davon überzeugt sind, die Shoah sei dasselbe wie eine vermeintliche Diskriminierung von Muslimen.

(via Dhimmi Watch)

No comments: